Przewodnik po kreatorze fotoksiążek Fotoprintum.pl pomoże Ci szybciej i efektywniej zaprojektować swój fotoalbum.

 

 

Podstawy tworzenia fotoksiążki

 

Krok 1

Wybierz szablon

Przejrzyj nasz katalog i wybierz odpowiedni szablon książki. Każdy wzór ma (poza standardowymi) zestaw własnych teł i układów strony z ramkami. W trakcie tworzenia albumu nie można zmienić szablonu (trzeba zacząć od nowa), więc wybierz mądrze.

Krok 2

Dodaj Zdjęcia

Kliknij „Dodaj zdjęcia z komputera” i wybierz folder, w którym znajdują się zdjęcia do fotoksiążki. Wybierz zdjęcia i potwierdź, wciskając Enter lub klikając „Otwórz”. Żeby nie spowalniać kreatora, sugerujemy wgrać wyłącznie zdjęcia, które mają się znaleźć w albumie – selekcję lepiej wykonać na swoim komputerze.

Jeśli chcesz dodać zdjęcia z kilku folderów, możesz powtórzyć dodawanie zdjęć.

Projekt albumu może zostać automatycznie wypełniony zdjęciami: jest to domyślne ustawienie, a zdjęcia początkowo są ułożone w kolejności wgrywania. Można je przestawić metodą „przeciągnij i upuść” – w takim wypadku pozostaw „według kolejności poniżej”. Automatyczne umieszczanie zdjęć może też sortować zdjęcia wg daty lub nazwy pliku.

Automatycznie wstawione zdjęcia można w późniejszych krokach zmieniać lub usuwać.

Jeśli wolisz rozmieszczać zdjęcia ręcznie, widząc na bieżąco, gdzie trafią, wybierz „Nie umieszczaj zdjęć w projekcie, zrobię to sam”.

Gdy dodasz już zdjęcia i wybierzesz sposób wypełniania albumu, kliknij „Kontynuuj”.

Krok 3

Nawigacja Po Albumie

Jesteś w oknie edytora. Na początku widzisz listę wgranych zdjęć po lewej oraz rozłożoną okładkę tuż obok. By przejść do kolejnej strony, kliknij „>” przy prawej krawędzi okna przeglądarki. Żeby zaś przejść na dowolną stronę projektu, kliknij „Strony” (piąta ikona na pasku edycji kreatora, na górze strony), a następnie wybraną rozkładówkę.

Krok 4

Wstawianie i edycja zdjęć

Aby wstawić zdjęcie do albumu, przeciągnij je z listy wgranych zdjęć po lewej stronie i upuść w wybranym miejscu albumu.

  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie w miejsce opisane „przenieś tu zdjęcie”, zostanie ono przycięte do wymiarów tego pola i zachowa jego ramkę.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie na obraz już wstawiony w opisane wyżej miejsce, zdjęcie zostanie zastąpione, ale ramka pozostanie.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie z listy po lewej na niezajęty fragment tła, zostanie ono wstawione bez kadrowania ani ramki.

Żeby usunąć zdjęcie, zaznacz je do edycji (pojawia się niebieska ramka z 5 kwadratami do edycji) i wciśnij Delete na klawiaturze lub kliknij ikonę „Usuń” na pasku edycji nad zdjęciem – następnie potwierdź, klikając „Usuń”. Usunięcie zdjęcia jest nieodwracalne – wszelkie wprowadzone na zdjęciu zmiany zostaną utracone i jedyny sposób na ich przywrócenie, to wykonanie ich ponownie.

Rozmiar i położenie zdjęcia

Gdy zaznaczysz zdjęcie, pojawia się wokół niego niebieska ramka z 5 kwadratami. Gdy chwycisz kursorem jeden z kwadratów w rogu zdjęcia, możesz zmienić jego rozmiar. Przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu. Piąty kwadrat służy do obracania zdjęcia.

Żeby przyciąć zdjęcie – kliknij je dwukrotnie albo zaznacz je kliknięciem, a następnie na pasku edycji powyżej wybierz „Kadrowanie”. Pojawi się nowe okno, a w nim zdjęcie z animowaną ramką. Przeciągnij jeden z 8 kwadratów wokół ramki, by zmienić rozmiar kadru. Przeciągnij obszar wewnątrz ramki, by przesunąć kadr.

Przeciągnij w dowolnym miejscu ramki, by przesunąć kadr. Potwierdź zmiany, klikając „zatwierdź kadrowanie”.

Obszar zadruku

Spad: Wynosi po 5 mm dla każdego z boków Fotoksiążki. Spad to obszar dookoła Twojej grafiki, który usówany jest podczas procesu przycinania (czerwona linia, ramka wokół każdej strony projektu). Wszystkie tła oraz zdjęcia użyte w projekcie fotoksiążki powinny dochodzić do krawędzi pliku. Każdy album jest cięty ręcznie i możliwe jest przesunięcie ostrza o kilka milimetrów.

Wewnętrzny margines: Wynosi (ok. 10 mm) i jest liczony od każdego łamu (linii składania) oraz po 5 mm licząc od każdego boku Fotoksiązki. Wewnętrzny margines jest to obszar, w którym nie powinny znajdować się żadne istotne informacje, takie jak teksty lub twarze.

UWAGA!
W przypadku fotoalbumów ze względu na specyfikę oprawy twardej część grafiki w grzbiecie (ok. 10 mm) będzie niewidoczna po otwarciu albumu. Dlatego nie zalecamy projektowania stron środkowych jako tzw.”rozkładówek” tzn. zdjęcie, które umieścicie Państwo na dwóch stronach – lewej i prawej przecięte będzie w środku grzbietem i w tym miejscu część zdjęcia może być niewidoczna.

Żadna z tych linii nie znajdzie się na wydruku.

 

Jakość zdjęć

Weź pod uwagę, że zdjęcia w wydruku są ciemniejsze, niż na monitorze (dlaczego tak się dzieje – wyjaśniamy w „Najczęstszych Pytaniach”). Jeśli zastanawiasz się, czy zdjęcie aby nie będzie za ciemne – prawdopodobnie będzie. Można je łatwo rozjaśnić: zaznacz zdjęcie, kliknij Efekty > Uwydatnij > Noc. Następnie kliknij „Zastosuj” i „Zapisz”.

Unikaj zdjęć przesyłanych przez serwisy społecznościowe, gdyż mają one pogorszoną jakość. Kiedy wstawiasz fotografie od rodziny lub znajomych, poproś o pełnowymiarową kopię przesłaną mejlem.

Zdjęcia powinny mieć też odpowiednią rozdzielczość, by dobrze prezentowały się w wydruku. Dla dobrych rezultatów używaj zdjęć o wymiarach zbliżonych do:

  • 1200 × 1800 px (ok. 2 megapikseli) dla małych zdjęć na fragment strony,
  • 2500 × 3500 px (ok. 9 megapikseli) na całą stronę A4,
  • 3500 × 3500 px (ok. 12 megapikseli) na całą stronę 30 × 30 cm.

Są to wymiary zdjęcia przed kadrowaniem. Jeśli np. przytniesz zdjęcie do połowy rozmiaru w naszym programie, musisz wgrać dwa razy większy obraz.

Edycja stron

Żeby zmienić szablon strony, na której się znajdujesz, kliknij „Układy” z lewej strony górnego paska edycji, po czym wybierz jeden z szablonów wyświetlonych po lewej. Ostrożnie: rób to przed dodaniem zdjęć! Zmiana układu strony usuwa wszelkie wprowadzone na tej parze stron zmiany. Jeśli chcesz tylko zmienić tło, kliknij „tła” i wybierz jedno z listy. Są tu do wyboru także wgrane przez Ciebie zdjęcia. Żeby usunąć tło strony, wybierz pierwszą grafikę z listy, z przekreślonym aparatem.

Żeby dodać stronę, najpierw wybierz „Strony” na górnym pasku edycji, a następnie czerwony przycisk ze znakiem + w prawym dolnym rogu. Dodaną stronę możesz przeciągnąć w dowolne miejsce przytrzymując lewy przycisk myszy.

Żeby usunąć stronę, wybierz „Strony” na pasku edycji i najedź kursorem na zbędną stronę, a pod nią wyświetlą się dwie ikony na szarym tle. Kliknij tę po prawej, z wizerunkiem kosza na śmieci.

Krok 5

Zapis i zamówienie albumu

Jeśli musisz przerwać projektowanie albumu i dokończyć później, zapisz szkic projektu przyciskiem w prawym górnym rogu. Pojawi się prośba o logowanie – szkic zapisuje się na Twoim koncie, nie na komputerze (możesz więc wrócić do projektowania na innym urządzeniu).

Żeby wrócić do projektowania zaloguj się na fotoprintum.pl i kliknij „Zapisane” na górze strony, a następnie wybierz zapisany projekt.

Przycisk Zapisz przekieruje Cię do strony składania zamówienia: wybierz liczbę kopii zaprojektowanego albumu. Możesz też wybrać opcję usunięcia naszego logo z okładki (kod kreskowy musi jednak zostać) lub zmianę laminatu na okładce na matowy (standardowo okładki zabezpieczone są błyszczącym laminatem). Ostatecznie kliknij „kup teraz”, a przejdziesz do koszyka. Możesz sfinalizować zamówienie lub kontynuować zakupy, klikając logo strony lub wybraną kategorię produktu.

Przewodnik po kreatorze fotokalendarzy Fotoprintum.pl pomoże Ci szybciej i efektywniej zaprojektować swój fotokalendarz.

Podstawy tworzenia fotokalendarza

Krok 1
Wybierz szablon

Przejrzyj nasz katalog i wybierz odpowiedni szablon kalendarza. Każdy wzór ma (poza standardowymi) zestaw własnych teł i układów strony z ramkami. W trakcie tworzenia kalendarza nie można zmienić szablonu (trzeba zacząć od nowa), więc wybierz mądrze.

Krok 2
Dodaj pliki

Kliknij „Dodaj zdjęcia z komputera” i wybierz folder, w którym znajdują się zdjęcia do fotokalendarza. Wybierz zdjęcia i potwierdź, wciskając Enter lub klikając „Otwórz”. Żeby nie spowalniać kreatora, sugerujemy wgrać wyłącznie zdjęcia, które mają się znaleźć w albumie – selekcję lepiej wykonać na swoim komputerze. Jeśli chcesz dodać zdjęcia z kilku folderów, możesz powtórzyć dodawanie zdjęć.

Projekt kalendarza może zostać automatycznie wypełniony zdjęciami: jest to domyślne ustawienie, a zdjęcia początkowo są ułożone w kolejności wgrywania. Można je przestawić metodą „przeciągnij i upuść” – w takim wypadku pozostaw „według kolejności poniżej”. Automatyczne umieszczanie zdjęć może też sortować zdjęcia wg daty lub nazwy pliku. Automatycznie wstawione zdjęcia można w późniejszych krokach zmieniać lub usuwać. Jeśli wolisz rozmieszczać zdjęcia ręcznie, widząc na bieżąco, gdzie trafią, wybierz „Nie umieszczaj zdjęć w projekcie, zrobię to sam”.

Następnie wybierz początkowy miesiąc i rok od których ma się zaczynać Twój kalendarz oraz język użyty w kalendarzu (Polish/USA).

Gdy dodasz już zdjęcia, wybierzesz sposób wypełniania kalendarza, datę oraz język, kliknij „Następny krok”.

Krok 3
Zaznacz własne święta

By zaznaczyć ważne święta kliknij w wybraną datę, następnie w białe pole wpisz swój tekst. Możesz dodać dowolną ilość dat (jednego dnia może przypadać kilka świąt). Kliknij „Kontynuuj”. Jeżeli chcesz dokonać wprowadzonych już zmian, zrobisz to za pomocą funkcji „Poprzedni krok”.

Krok 4
Nawigacja Po Kalendarzu

Jesteś w oknie edytora. Na początku widzisz listę wgranych zdjęć (na tym etapie również możesz dodać zdjęcia klikając „Prześlij zdjęcie z komputera”) po lewej stronie okładki kalendarza. By przejść do kolejnej strony, kliknij „>” przy prawej krawędzi okna przeglądarki. Żeby zaś przejść na dowolną stronę projektu, kliknij „Strony” (piąta ikona na pasku edycji kreatora, na górze strony), a następnie wybraną rozkładówkę.

Klikając na pasku edycji „A” (Dodaj tekst) – nad okładką, w żółtym polu możesz wprowadzić dowolny tekst na karcie kalendarza. Pole z tekstem jest edytowalne. Kliknij dwa razy na napis, zaznacz tekst na żółtym prostokącie i wybierz jedną z funkcji znajdujących się nad kartą kalendarza („Pogrubienie”, „Kursywa”, „Czcionka”, „Wyrównanie”, „Rozmiar”, „Kolor tekstu”). Pole z tekstem możesz przesuwać w dowolne miejsce.

Na tym etapie możesz również dodawać daty i ważne święta (Krok 1).

Krok 5
Wstawianie i edycja zdjęć

Aby wstawić zdjęcie do kalendarza, przeciągnij je z listy wgranych zdjęć po lewej stronie i upuść w wybranym miejscu albumu.

  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie w miejsce opisane „przenieś tu zdjęcie”, zostanie ono przycięte do wymiarów tego pola i zachowa jego ramkę, której rozmiar możesz dowolnie zmieniać „chwytając” za róg grafiki.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie na obraz już wstawiony w opisane wyżej miejsce, zdjęcie zostanie zastąpione, ale ramka pozostanie.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie z listy po lewej na niezajęty fragment tła, zostanie ono wstawione bez kadrowania ani ramki.
  • To samo zdjęcie możesz dodać kilka razy na jednej karcie kalendarza.

Żeby usunąć zdjęcie, kliknij na nie i wciśnij Delete na klawiaturze lub kliknij ikonę „Usuń” na pasku edycji nad zdjęciem – następnie potwierdź, klikając „Usuń”. Usunięcie zdjęcia jest nieodwracalne – wszelkie wprowadzone na zdjęciu zmiany zostaną utracone i jedyny sposób na ich przywrócenie, to wykonanie ich ponownie.

Rozmiar i położenie zdjęcia

Gdy zaznaczysz zdjęcie, pojawia się wokół niego niebieska ramka z 5 kwadratami. Gdy chwycisz kursorem jeden z kwadratów w rogu zdjęcia, możesz zmienić jego rozmiar. Przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu. Piąty kwadrat służy do obracania zdjęcia.

Żeby przyciąć zdjęcie – kliknij je dwukrotnie albo zaznacz je kliknięciem, a następnie na pasku edycji powyżej wybierz „Kadrowanie”. Pojawi się nowe okno, a w nim zdjęcie z animowaną ramką. Przeciągnij jeden z 8 kwadratów wokół ramki, by zmienić rozmiar kadru. Przeciągnij obszar wewnątrz ramki, by przesunąć kadr.

Przeciągnij w dowolnym miejscu ramki, by przesunąć kadr. Potwierdź zmiany, klikając „zatwierdź kadrowanie”.

Obszar zadruku

Zwróć uwagę na ramkę wokół każdej strony projektu: żeby umożliwić druk bez białych marginesów, strony albumu drukowane są na nieco większym formacie, a następnie przycinane wzdłuż czerwonej linii. Każdy kalendarz jest cięty ręcznie i możliwe jest przesunięcie ostrza o kilka milimetrów. Wszystkie istotne elementy (twarze, tekst) powinny więc się znaleźć wewnątrz zielonej linii przerywanej. Dzięki temu na pewno nie zostaną przycięte podczas produkcji. Żadna z tych linii nie znajdzie się na wydruku.

Jakość zdjęć

Weź pod uwagę, że zdjęcia w wydruku są ciemniejsze, niż na monitorze (dlaczego tak się dzieje – wyjaśniamy w „Najczęstszych Pytaniach”). Jeśli zastanawiasz się, czy zdjęcie aby nie będzie za ciemne – prawdopodobnie będzie. O niewystarczająco dobrej jakości zdjęcia informuje komunikat w formie czerwonego kwadratu z białym trójkątem – „Obrazek ma niską jakość”, umieszczony w dolnej części fotografii. Może wyglądać niepoprawnie podczas wydruku”Można je łatwo rozjaśnić: zaznacz zdjęcie, kliknij Efekty > Uwydatnij > Noc. Następnie kliknij „Zastosuj” i „Zapisz”.

Unikaj zdjęć przesyłanych przez serwisy społecznościowe, gdyż mają one pogorszoną jakość. Kiedy wstawiasz fotografie od rodziny lub znajomych, poproś o pełnowymiarową kopię przesłaną mejlem.

Zdjęcia powinny mieć też odpowiednią rozdzielczość, by dobrze prezentowały się w wydruku. Dla dobrych rezultatów używaj zdjęć o wymiarach zbliżonych do:

  • 1200 × 1800 px (ok. 2 megapikseli) dla małych zdjęć na fragment strony,
  • 2500 × 3500 px (ok. 9 megapikseli) na całą stronę A4,
  • 3500 × 3500 px (ok. 12 megapikseli) na całą stronę 30 × 30 cm.

Są to wymiary zdjęcia przed kadrowaniem. Jeśli np. przytniesz zdjęcie do połowy rozmiaru w naszym programie, musisz wgrać dwa razy większy obraz.

Na tym etapie możliwe jest również przeniesienie wybranego zdjęcia, najpierw klikając w zdjęcie, a następnie ikonę „Warstwa wyżej” lub „Warstwa niżej”. W ten sposób wybrany fragment zmieni położenie – znajdzie się pod spodem lub na wierzchu, jeżeli mamy kilka grafik w tym samym miejscu.

Dodatkowe funkcje i możliwości

Pasek po lewej stronie górnej części ekranu, to funkcje umożliwiające edycję wybranego szablonu:

  • zdjęcia – to fotografie, które wykorzystywane są do tworzenia projektu
  • tła – klikając w wybrane zdjęcie sprawisz, że stanie się ono tłem dla karty kalendarza. Możesz również dodać własne tła, które znajdują się na Twoim komputerze lub skorzystać z teł dostępnych w pliku źródłowym
  • kliparty – klikając w wybrany klipart lewym przyciskiem myszy, przeciągasz go na kartę kalendarza. Klipart jest w pełni edytowalny – dowolnie możesz zmienić jego rozmiar (chwytając za rogi niebieskiego kwadratu i rozciągając, przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu), położenie (przesuwając niebieski kwadrat w dowolne miejsce) oraz nachylenie (zdjęcie możesz obrócić, klikając górny kwadrat znajdujący się w górnej części niebieskiej ramki).

Krok 6
Zapis i zamówienie fotokalendarza

Jeśli musisz przerwać projektowanie albumu i dokończyć później, zapisz szkic projektu przyciskiem w prawym górnym rogu. Pojawi się prośba o logowanie – szkic zapisuje się na Twoim koncie, nie na komputerze (możesz więc wrócić do projektowania na innym urządzeniu).

Żeby wrócić do projektowania zaloguj się na fotoprintum.pl i kliknij „Zapisane” na górze strony, a następnie wybierz zapisany projekt.

Przycisk Zapisz przekieruje Cię do strony składania zamówienia: wybierz liczbę kopii zaprojektowanego kalendarza. Możesz też wybrać opcję usunięcia naszego logo z okładki (kod kreskowy musi jednak zostać) lub zmianę laminatu na okładce na matowy (standardowo okładki zabezpieczone są błyszczącym laminatem). W polu „Dodatkowe informacje” umieść wiadomość do sprzedającego, która ma znaczenie w procesie realizacji zamówienia, np. uwagi o terminie wysyłki. Ostatecznie kliknij „kup teraz”, a przejdziesz do koszyka. Możesz sfinalizować zamówienie lub kontynuować zakupy, klikając logo strony lub wybraną kategorię produktu.

W kalendarzach jednodzielnych i trójdzielnych, ważne daty i święta można oznaczyć tylko między kalendariami (brak możliwości edycji kalendariów).

Przewodnik po kreatorze fotoobrazów Fotoprintum.pl pomoże Ci szybciej i efektywniej zaprojektować swój fotoobraz.

Pamiętaj, aby rozciągnąć zdjęcie na całym obszarze widocznym w aplikacji. Na obszarze bezpiecznym – po 4,5 cm z każdej strony, nie należy umieszczać ważnych elementów projektu: twarzy, tekstu itp. Obszar ten to tzw. zawijka służąca do naciągnięcia płótna na ramy i może nie być widoczna po naciągnięciu.

Podstawy tworzenia fotoobrazu

Krok 1
Wybierz format fotoobrazu oraz szablon

Przejrzyj nasz katalog i wybierz odpowiedni format i szablon fotoobrazu. Każdy wzór ma (poza standardowymi) zestaw własnych teł i klipartów. W trakcie tworzenia kalendarza nie można zmienić szablonu (trzeba zacząć od nowa), więc wybierz mądrze.

Krok 2
Dodaj pliki

Kliknij „Dodaj zdjęcia z komputera” i wybierz folder, w którym znajdują się zdjęcia do fotoobrazu. Wybierz zdjęcia i potwierdź, wciskając Enter lub klikając „Otwórz”. Żeby nie spowalniać kreatora, sugerujemy wgrać wyłącznie zdjęcia, które mają się znaleźć w albumie – selekcję lepiej wykonać na swoim komputerze. Jeśli chcesz dodać zdjęcia z kilku folderów, możesz powtórzyć dodawanie zdjęć. Możesz dodać dowolną liczbę fotografii.

Projekt fotoobrazu może zostać automatycznie wypełniony zdjęciami: jest to domyślne ustawienie, a zdjęcia początkowo są ułożone w kolejności wgrywania. Można je przestawić metodą „przeciągnij i upuść” – w takim wypadku pozostaw „według kolejności poniżej”. Automatyczne umieszczanie zdjęć może też sortować zdjęcia wg daty lub nazwy pliku. Automatycznie wstawione zdjęcia można w późniejszych krokach zmieniać lub usuwać. Jeśli wolisz rozmieszczać zdjęcia ręcznie, widząc na bieżąco, gdzie trafią, wybierz „Nie umieszczaj zdjęć w projekcie, zrobię to sam”.

Krok 3
Nawigacja Po Fotoobrazie

Jesteś w oknie edytora. Na początku widzisz listę wgranych zdjęć (na tym etapie również możesz dodać zdjęcia klikając „Prześlij zdjęcie z komputera”) po lewej stronie fotoobrazu.

Klikając na pasku edycji „A” (Dodaj tekst) – nad górną ramą fotoobrazu, w żółtym polu możesz wprowadzić dowolny tekst. Pole z tekstem jest edytowalne. Kliknij dwa razy na napis, zaznacz tekst na żółtym prostokącie i wybierz jedną z funkcji znajdujących się nad kartą kalendarza („Pogrubienie”, „Kursywa”, „Czcionka”, „Wyrównanie”, „Rozmiar”, „Kolor tekstu”). Pole z tekstem możesz przesuwać w dowolne miejsce.

Krok 4
Wstawianie i edycja zdjęć

Aby wstawić zdjęcie do fotoobrazu, przeciągnij je z listy wgranych zdjęć po lewej stronie i upuść w wybranym miejscu albumu.

  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie w miejsce opisane „przenieś tu zdjęcie”, zostanie ono przycięte do wymiarów tego pola i zachowa jego ramkę, której rozmiar możesz dowolnie zmieniać „chwytając” za róg grafiki.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie na obraz już wstawiony w opisane wyżej miejsce, zdjęcie zostanie zastąpione, ale ramka pozostanie.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie z listy po lewej na niezajęty fragment tła, zostanie ono wstawione bez kadrowania ani ramki.
  • To samo zdjęcie możesz dodać kilka razy w jednym projekcie.

Żeby usunąć zdjęcie, kliknij na nie i wciśnij Delete na klawiaturze lub kliknij ikonę „Usuń” na pasku edycji nad zdjęciem – następnie potwierdź, klikając „Usuń”. Usunięcie zdjęcia jest nieodwracalne – wszelkie wprowadzone na zdjęciu zmiany zostaną utracone i jedyny sposób na ich przywrócenie, to wykonanie ich ponownie.

Rozmiar i położenie zdjęcia

Gdy zaznaczysz zdjęcie, pojawia się wokół niego niebieska ramka z 5 kwadratami. Gdy chwycisz kursorem jeden z kwadratów w rogu zdjęcia, możesz zmienić jego rozmiar. Przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu. Piąty kwadrat służy do obracania zdjęcia.

Żeby przyciąć zdjęcie – kliknij je dwukrotnie albo zaznacz je kliknięciem, a następnie na pasku edycji powyżej wybierz „Kadrowanie”. Pojawi się nowe okno, a w nim zdjęcie z animowaną ramką. Przeciągnij jeden z 8 kwadratów wokół ramki, by zmienić rozmiar kadru. Przeciągnij obszar wewnątrz ramki, by przesunąć kadr. Potwierdź zmiany, klikając „zatwierdź kadrowanie”.

Obszar zadruku

Jeżeli chcesz by obraz posiadał białe obramowanie i fragment naciągnięty na ramę również był w kolorze białym, rozciągnij zdjęcie do czerwonej, przerywanej linii kontrolnej. Rozciągnięcie zdjęć na całym obszarze widocznym w aplikacji sprawi, że fragment obrazu naciągnięty na ramę będzie zadrukowany.

Na obszarze bezpiecznym – po 4,5 cm z każdej strony, nie należy umieszczać ważnych elementów projektu: twarzy, tekstu itp. Obszar ten to tzw. zawijka służąca do naciągnięcia płótna na ramy i może nie być widoczna po naciągnięciu.

Jakość zdjęć

Weź pod uwagę, że zdjęcia w wydruku są ciemniejsze, niż na monitorze (dlaczego tak się dzieje – wyjaśniamy w „Najczęstszych Pytaniach”). Jeśli zastanawiasz się, czy zdjęcie aby nie będzie za ciemne – prawdopodobnie będzie. O niewystarczająco dobrej jakości zdjęcia informuje komunikat w formie czerwonego kwadratu z białym trójkątem – „Obrazek ma niską jakość”, umieszczony w dolnej części fotografii. Może wyglądać niepoprawnie podczas wydruku”Można je łatwo rozjaśnić: zaznacz zdjęcie, kliknij Efekty > Uwydatnij > Noc. Następnie kliknij „Zastosuj” i „Zapisz”.

Unikaj zdjęć przesyłanych przez serwisy społecznościowe, gdyż mają one pogorszoną jakość. Kiedy wstawiasz fotografie od rodziny lub znajomych, poproś o pełnowymiarową kopię przesłaną mejlem.

Zdjęcia powinny mieć też odpowiednią rozdzielczość, by dobrze prezentowały się w wydruku. Dla dobrych rezultatów używaj zdjęć o wymiarach zbliżonych do:

  • 1200 × 1800 px (ok. 2 megapikseli) dla małych zdjęć na fragment strony,
  • 2500 × 3500 px (ok. 9 megapikseli) na całą stronę A4,
  • 3500 × 3500 px (ok. 12 megapikseli) na całą stronę 30 × 30 cm.

Są to wymiary zdjęcia przed kadrowaniem. Jeśli np. przytniesz zdjęcie do połowy rozmiaru w naszym programie, musisz wgrać dwa razy większy obraz.

Na tym etapie możliwe jest również przeniesienie wybranego zdjęcia, najpierw klikając w zdjęcie, a następnie ikonę „Warstwa wyżej” lub „Warstwa niżej”. W ten sposób wybrany fragment zmieni położenie – znajdzie się pod spodem lub na wierzchu, jeżeli mamy kilka grafik w tym samym miejscu.

Dodatkowe funkcje i możliwości

Pasek po lewej stronie górnej części ekranu, to funkcje umożliwiające edycję wybranego szablonu:

  • zdjęcia – to fotografie, które wykorzystywane są do tworzenia projektu
  • tła – klikając w wybrane zdjęcie sprawisz, że stanie się ono tłem dla fotoobrazu. Możesz również dodać własne tła, które znajdują się na Twoim komputerze lub skorzystać z teł dostępnych w pliku źródłowym
  • kliparty – klikając w wybrany klipart lewym przyciskiem myszy, przeciągasz go na kartę kalendarza. Klipart jest w pełni edytowalny – dowolnie możesz zmienić jego rozmiar (chwytając za rogi niebieskiego kwadratu i rozciągając, przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu), położenie (przesuwając niebieski kwadrat w dowolne miejsce) oraz nachylenie (zdjęcie możesz obrócić, klikając górny kwadrat znajdujący się w górnej części niebieskiej ramki).

By zobaczyć efekt końcowy tworzenia projektu – wersję finalną footobrazu, kliknij „Strony” (piąta ikona na pasku edycji kreatora, na górze strony).

Krok 5
Zapis i zamówienie fotoobrazu

Jeśli musisz przerwać projektowanie fotoobrazu i dokończyć później, zapisz szkic projektu przyciskiem w prawym górnym rogu. Pojawi się prośba o logowanie – szkic zapisuje się na Twoim koncie, nie na komputerze (możesz więc wrócić do projektowania na innym urządzeniu).

Żeby wrócić do projektowania zaloguj się na fotoprintum.pl i kliknij „Zapisane” na górze strony, a następnie wybierz zapisany projekt.

Przycisk Zapisz przekieruje Cię do strony składania zamówienia: wybierz liczbę kopii zaprojektowanego fotoobrazu.  W polu „Dodatkowe informacje” umieść wiadomość do sprzedającego, która ma znaczenie w procesie realizacji zamówienia, np. uwagi o terminie wysyłki. Ostatecznie kliknij „kup teraz”, a przejdziesz do koszyka. Możesz sfinalizować zamówienie lub kontynuować zakupy, klikając logo strony lub wybraną kategorię produktu.

Przewodnik po kreatorze fotogadżetów Fotoprintum.pl pomoże Ci szybciej i efektywniej zaprojektować swój fotogadżet.

Podstawy tworzenia fotogadżetów (fotokubki, fotopuzzle, fotopoduszki)

Krok 1
Wybierz szablon fotogadżetu

Przejrzyj nasz katalog i wybierz szablon fotogadżetu. Każdy wzór ma (poza standardowymi) zestaw własnych teł i klipartów. W trakcie tworzenia kalendarza nie można zmienić szablonu (trzeba zacząć od nowa), więc wybierz mądrze.

Krok 2
Dodaj pliki

Kliknij „Dodaj zdjęcia z komputera” i wybierz folder, w którym znajdują się zdjęcia. Wybierz zdjęcia i potwierdź, wciskając Enter lub klikając „Otwórz”. Żeby nie spowalniać kreatora, sugerujemy wgrać wyłącznie zdjęcia, które mają się znaleźć w albumie – selekcję lepiej wykonać na swoim komputerze. Jeśli chcesz dodać zdjęcia z kilku folderów, możesz powtórzyć dodawanie zdjęć. Możesz dodać dowolną liczbę fotografii.

Projekt może zostać automatycznie wypełniony zdjęciami: jest to domyślne ustawienie, a zdjęcia początkowo są ułożone w kolejności wgrywania. Można je przestawić metodą „przeciągnij i upuść” – w takim wypadku pozostaw „według kolejności poniżej”. Automatyczne umieszczanie zdjęć może też sortować zdjęcia wg daty lub nazwy pliku. Automatycznie wstawione zdjęcia można w późniejszych krokach zmieniać lub usuwać. Jeśli wolisz rozmieszczać zdjęcia ręcznie, widząc na bieżąco, gdzie trafią, wybierz „Nie umieszczaj zdjęć w projekcie, zrobię to sam”.

Krok 3
Nawigacja Po Fotogadżetach

Jesteś w oknie edytora. Na początku widzisz listę wgranych zdjęć (na tym etapie również możesz dodać zdjęcia klikając „Prześlij zdjęcie z komputera”) po lewej stronie fotogadżetu.

Klikając na górnym pasku edycji „A” (Dodaj tekst), w żółtym polu możesz wprowadzić dowolny tekst. Pole z tekstem jest edytowalne. Kliknij dwa razy na napis, zaznacz tekst na żółtym prostokącie i wybierz jedną z funkcji znajdujących się na górnym pasku edycji („Pogrubienie”, „Kursywa”, „Czcionka”, „Wyrównanie”, „Rozmiar”, „Kolor tekstu”). Pole z tekstem możesz przesuwać w dowolne miejsce.

Krok 4
Wstawianie i edycja zdjęć

Aby wstawić zdjęcie do fotogadżetów, przeciągnij je z listy wgranych zdjęć po lewej stronie i upuść w wybranym miejscu albumu.

  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie w miejsce opisane „przenieś tu zdjęcie”, zostanie ono przycięte do wymiarów tego pola i zachowa jego ramkę, której rozmiar możesz dowolnie zmieniać „chwytając” za róg grafiki.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie na obraz już wstawiony w opisane wyżej miejsce, zdjęcie zostanie zastąpione, ale ramka pozostanie.
  • Jeśli przeciągniesz zdjęcie z listy po lewej na niezajęty fragment tła, zostanie ono wstawione bez kadrowania ani ramki.
  • To samo zdjęcie możesz dodać kilka w jednym projekcie.

Żeby usunąć zdjęcie, kliknij na nie i wciśnij Delete na klawiaturze lub kliknij ikonę „Usuń” na pasku edycji nad zdjęciem – następnie potwierdź, klikając „Usuń”. Usunięcie zdjęcia jest nieodwracalne – wszelkie wprowadzone na zdjęciu zmiany zostaną utracone i jedyny sposób na ich przywrócenie, to wykonanie ich ponownie.

Rozmiar i położenie zdjęcia

Gdy zaznaczysz zdjęcie, pojawia się wokół niego niebieska ramka z 5 kwadratami. Gdy chwycisz kursorem jeden z kwadratów w rogu zdjęcia, możesz zmienić jego rozmiar. Przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu. Piąty kwadrat służy do obracania zdjęcia.

Żeby przyciąć zdjęcie – kliknij je dwukrotnie albo zaznacz je kliknięciem, a następnie na pasku edycji powyżej wybierz „Kadrowanie”. Pojawi się nowe okno, a w nim zdjęcie z animowaną ramką. Przeciągnij jeden z 8 kwadratów wokół ramki, by zmienić rozmiar kadru. Przeciągnij obszar wewnątrz ramki, by przesunąć kadr.

Przeciągnij w dowolnym miejscu ramki, by przesunąć kadr. Potwierdź zmiany, klikając „zatwierdź kadrowanie”.

Obszar zadruku

  • fotokubki – wszystkie elementy, które umieszczasz w projekcie (w widocznym obszarze zadruku aplikacji) zostaną umieszczone na fotokubku
  • fotopuzzle – zwróć uwagę na ramkę wokół strony projektu: żeby umożliwić druk bez białych marginesów.  Wszystkie elementy, które mają znaleźć się na puzzlach, powinny rozciągać się aż do krawędzi puzzli. Na obszarze bezpiecznym – poza zieloną linią kontrolną, nie należy umieszczać ważnych elementów projektu: twarzy, tekstu itp.. Po wydruku mogą być one niewidoczne. Wszystkie elementy, które mają znaleźć się na puzzlach, powinny rozciągać się aż do krawędzi puzzli. Dzięki temu na pewno nie zostaną przycięte podczas produkcji.
  • fotopoduszki – wszystkie elementy, które umieszczasz w projekcie (w widocznym obszarze zadruku aplikacji) zostaną umieszczone na fotopoduszce

Jakość zdjęć

Weź pod uwagę, że zdjęcia w wydruku są ciemniejsze, niż na monitorze (dlaczego tak się dzieje – wyjaśniamy w „Najczęstszych Pytaniach”). Jeśli zastanawiasz się, czy zdjęcie aby nie będzie za ciemne – prawdopodobnie będzie. O niewystarczająco dobrej jakości zdjęcia informuje komunikat w formie czerwonego kwadratu z białym trójkątem – „Obrazek ma niską jakość”, umieszczony w dolnej części fotografii. Może wyglądać niepoprawnie podczas wydruku”Można je łatwo rozjaśnić: zaznacz zdjęcie, kliknij Efekty > Uwydatnij > Noc. Następnie kliknij „Zastosuj” i „Zapisz”.

Unikaj zdjęć przesyłanych przez serwisy społecznościowe, gdyż mają one pogorszoną jakość. Kiedy wstawiasz fotografie od rodziny lub znajomych, poproś o pełnowymiarową kopię przesłaną mejlem.

Zdjęcia powinny mieć też odpowiednią rozdzielczość, by dobrze prezentowały się w wydruku. Dla dobrych rezultatów używaj zdjęć o wymiarach zbliżonych do:

  • 1200 × 1800 px (ok. 2 megapikseli) dla małych zdjęć na fragment strony,
  • 2500 × 3500 px (ok. 9 megapikseli) na całą stronę A4,
  • 3500 × 3500 px (ok. 12 megapikseli) na całą stronę 30 × 30 cm.

Są to wymiary zdjęcia przed kadrowaniem. Jeśli np. przytniesz zdjęcie do połowy rozmiaru w naszym programie, musisz wgrać dwa razy większy obraz.

Na tym etapie możliwe jest również przeniesienie wybranego zdjęcia, najpierw klikając w zdjęcie, a następnie ikonę „Warstwa wyżej” lub „Warstwa niżej”. W ten sposób wybrany fragment zmieni położenie – znajdzie się pod spodem lub na wierzchu, jeżeli mamy kilka grafik w tym samym miejscu.

Dodatkowe funkcje i możliwości

Pasek po lewej stronie górnej części ekranu, to funkcje umożliwiające edycję wybranego szablonu:

  • zdjęcia – to fotografie, które wykorzystywane są do tworzenia projektu
  • tła – klikając w wybrane zdjęcie sprawisz, że stanie się ono tłem dla fotogadżetu. Możesz również dodać własne tła, które znajdują się na Twoim komputerze lub skorzystać z teł dostępnych w pliku źródłowym
  • kliparty – klikając w wybrany klipart lewym przyciskiem myszy, przeciągasz go na projekt fotogadżetu. Klipart jest w pełni edytowalny – dowolnie możesz zmienić jego rozmiar (chwytając za rogi niebieskiego kwadratu i rozciągając, przytrzymaj przy tym lewy Alt, żeby środek zdjęcia pozostał w miejscu), położenie (przesuwając niebieski kwadrat w dowolne miejsce) oraz nachylenie (zdjęcie możesz obrócić, klikając górny kwadrat znajdujący się w górnej części niebieskiej ramki).

By zobaczyć efekt końcowy tworzenia projektu – wersję finalną fotogadżetu, kliknij „Strony” (piąta ikona na pasku edycji kreatora, na górze strony).

Krok 5
Zapis i zamówienie fotogadżetu

Jeśli musisz przerwać projektowanie fotogadżetu i dokończyć później, zapisz szkic projektu przyciskiem w prawym górnym rogu. Pojawi się prośba o logowanie – szkic zapisuje się na Twoim koncie, nie na komputerze (możesz więc wrócić do projektowania na innym urządzeniu).

Żeby wrócić do projektowania zaloguj się na fotoprintum.pl i kliknij „Zapisane” na górze strony, a następnie wybierz zapisany projekt.

Przycisk Zapisz przekieruje Cię do strony składania zamówienia: wybierz liczbę kopii zaprojektowanego fotogadżetu. W polu „Dodatkowe informacje” umieść wiadomość do sprzedającego, która ma znaczenie w procesie realizacji zamówienia, np. uwagi o terminie wysyłki. Ostatecznie kliknij „kup teraz”, a przejdziesz do koszyka. Możesz sfinalizować zamówienie lub kontynuować zakupy, klikając logo strony lub wybraną kategorię produktu.

Jak dodać kolejne strony do fotoksiążki?

Kliknij „Strony” w lewym górnym rogu, a następnie czerwony plus w prawym dolnym. Pojawi się para białych stron na końcu albumu – możesz je przesunąć metodą „przeciągnij i upuść”. Album może mieć maksymalnie 120 stron.

Czy możliwy jest odbiór osobisty zamówienia?

Tak, w drukarni Sonar na ul. Kostrzyńskiej 89 w Gorzowie Wielkopolskim, od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.

Dlaczego kolor wydruku różni się od tego widzianego na monitorze?

Monitory mieszają barwy w inny sposób niż drukarki i różnice są nieuniknione. Projektując album warto przede wszystkim pamiętać, że wydruk będzie ciemniejszy od obrazu na monitorze.

Jak długo przechowywany będzie mój projekt?

Zamówione projekty przechowujemy przez 30 dni.